شاید باورش سخت باشد که یک شرکت پیشرفته مانند گوگل در اجرای برخی پروژههای خود شکست بخورد. اما پروژههایی که در این قسمت بررسی میکنیم نتیجهی خوبی نداشتند و بهعنوان پروژههای شکست خورده شناخته میشوند:
عینکهای گوگل ایدهی بسیار خوبی داشتند اما اجرا و توسعهی آنها ضعیف بود. برخی معتقدند که این عینکها جلوتر از زمان خود ساخته شده بودند و به همین دلیل نتوانستند رضایت مشتریها را جلب کنند. این عینکها برای پردازش اطلاعات خود به تکنولوژی نیاز داشت که هنوز ساخته نشده بود. درنتیجه نتوانستند به موفقیت برسند.
Google Video در ژانویهی سال ۲۰۰۵ راهاندازی شد و شرکت گوگل ۲۲ ماه بعد یوتیوب را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد. اکنون سایت یوتیوب بسیار محبوب شده و ارزش آن به ۴۵.۷ میلیارد دلار رسیده است. دیگر کسی برای دیدن ویدئوها به Google Video مراجعه نمیکند زیرا همهی آنها در سایت یوتیوب موجود هستند. برخی متخصصان معتقدند که Google Video را نمیتوان یک شکست در نظر گرفت اما Google video player تنها ۲ سال دوام آورد و یک شکست قطعی حساب میشود. علت شکست این نرمافزار این بود که با وجود Player های موجود در بازار، مردم دیگر احتیاجی به یک Player جدید نداشتند.
گوگل باز یک شبکهی اجتماعی مشابه توییتر بود که امکان به اشتراکگذاری لینکها، عکسها و ویدئوها را برای کاربران خود مهیا میکرد. این شبکهی اجتماعی قابلیت جدیدی نسبت به توییتر نداشت و ظاهر آن بسیار شلوغ بود. کاربران انگیزهای برای ترک توییتر و پیوستن به گوگل باز نداشتند. درنتیجه این شبکهی اجتماعی ۲۲ ماه بعد از راهاندازی بسته شد.
هدف از راهاندازی گوگل انسرز این بود که کاربران پرسشهای خود را مطرح کرده و به محققان پول میدادند تا پاسخ پرسشهای آنها را پیدا کنند؛ اما کاربران ترجیح میدادند که پرسشهای خود را در سایتهای دیگری مانند Yahoo! Answers مطرح کنند. همچنین با وجود سایتهای رایگان مانند Quora کسی حاضر نمیشد برای انجام این کار به دیگران پول دهد. درنتیجه این پروژهی گوگل هم بعد از ۴ سال و ۸ ماه شکست خورد.
دفترچه یادداشت گوگل طراحی جالبی نداشت و استفاده از آن پیچیده بود. به همین دلیل با وجود امکاناتی که داشت نتوانست در میان کاربران محبوب شود و بعد از ۵ سال و ۴ ماه شکست خورد. البته سرویس Google Keep امروزه بهعنوان نسخهی پیشرفتهی دفترچه یادداشت گوگل مورد استفادهی کاربران قرار میگیرد.
گوگل در توضیح محصول جدید خود گفته بود که یک فضای جدید و زنده برای تعامل مردم طراحی کرده است. مردم ازطریق گوگل ویو میتوانستند باهم کار کرده و با یکدیگر عکس، ویدئو و متن به اشتراک بگذارند. این محصول MVP نداشت. گوگل تمام امکاناتی که به ذهنش میرسید را در آن قرار داده بود و درنتیجه نمیشد بهراحتی از آن استفاده کرد. این محصول نیز بعد از گذشت ۱۵ ماه شکست خورد.
شبکهی اجتماعی ۳ بعدی بود که کاربران ازطریق آواتار خود میتوانستند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این پروژه نیز از زمان خودش جلوتر بود و نتوانست موفق شود.
این شبکهی اجتماعی بر اساس مکان، زمان و کاری که انجام میشد، بین انسانها ارتباط برقرار میکرد. گوگل ۴ سال بعد این پروژه را لغو کرده و Google Latitude را جایگزین کرد. همچنین ویژگی جدیدی به Google Maps اضافه کردن که همین کار را انجام میداد.
کاتالوگ یک اپلیکیشن موبایل بود که نسخههای سنتی کاتالوگ خردهفروشیها را به نسخهی دیجیتالی آن تبدیل میکرد و گوگل این پروژه را ۲ سال بعد از راهاندازی کنسل کرد.
شرکت گوگل فعالیت ابتدایی خودش را از یک گاراژ آغاز کرد و امروزه تبدیل به یکی از بزرگترین شرکتهای جهان شده است. دفتر کنونی این شرکت یعنی Googleplex بیش از ۱۹۰ هزار مترمربع مساحت دارد و در کالیفرنیای آمریکا واقع شده است. مدیرعامل فعلی شرکت گوگل می گوید روزانه بیش از ۳ میلیارد جستوجو در موتور جستجوی گوگل انجام میشود و این شرکت بیش از ۵۷ هزار کارمند در سراسر جهان دارد. گوگل علاوه بر صنعت تکنولوژی در زمینههای گستردهی دیگری مانند سلامت و حملونقل نیز فعالیت میکند. ساختن لنزهای هوشمند، تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر ازطریق توربینهای بادی، فراهم کردن اینترنت برای مناطق دور دست، ساختن ماشینهای بدون سرنشین و حتی جلوگیری از مرگ افراد از جمله پروژههای بزرگ این شرکت برای آینده هستند.