استارباکس3

مؤسسان استارباکس

بنیان‌گذاران شرکت استارباکس جری بالدوین، گوردون بوکر و زو سیگل هستند. گوردون بوکر در تاریخ ۳۱ آگوست سال ۱۹۲۰ در آمریکا به دنیا آمد. او فعالیت کاری خود را به‌عنوان نویسنده آغاز کرد و سپس با همکاری ۲ دوست دیگرش استارباکس را راه‌اندازی کرد.

جری بالدوین در تاریخ ۲۴ مارس سال ۱۹۳۹ در آمریکا به دنیا آمد. او علاوه بر همکاری در راه‌اندازی شرکت استارباکس، مدتی به‌عنوان مؤسس و مدیر کمیته‌ استانداردهای فنی انجمن تخصصی قهوه‌ی آمریکا، رئیس انجمن بین‌المللی قهوه و رئیس مؤسسه‌ی کیفیت قهوه نیز فعالیت کرده است. او به پاس خدماتی که در طول عمر خود ارائه داده، توسط انجمن قهوه‌ی آمریکا مورد قدردانی قرار گرفته است.

زو سیگل در تاریخ ۲۵ آوریل سال ۱۹۵۵ در آمریکا به دنیا آمد. او قبل از راه‌اندازی استارباکس یک معلم تاریخ بود و تنها شخصی بود که در روزهای اولیه تأسیس استارباکس حقوق می‌گرفت. او در سال ۱۹۸۰ بعد از ۱۰ سال خدمت به‌عنوان معاون رئیس استارباکس، موفق شد ۶ شعبه از استارباکس را در سیاتل راه‌اندازی کند.

هاوارد شولتز

هاوارد شولتز در تاریخ ۱۹ جولای سال ۱۹۵۳ در شهر نیویورک آمریکا و در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. او در دبیرستان در درس ورزش نمرات عالی گرفت و توانست کمک‌هزینه‌ی تحصیلی برای دانشگاه میشیگان دریافت کند. او در میان اعضای خانواده‌ی خود اولین نفر بود که به دانشگاه راه پیدا کرد. هاوارد شولتز در سال ۱۹۷۵ با مدرک لیسانس در رشته‌ی ارتباطات از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او مدتی به‌عنوان فروشنده کار کرد و بعد از گذشت چند سال به نماینده‌ی فروش شرکت تبدیل شد و در سال ۱۹۷۹ مدیریت بخش آمریکایی یک کارخانه‌ی قهوه‌سازی سوئدی با ۲۰ کارمند را بر عهده گرفت.

هاوارد شولتز در سال ۱۹۸۱ در مورد سفارش زیاد فیلترهای پلاستیکی یکی از مشتری‌های خود به نام استارباکس کنجکاو شد و تحت تأثیر دانش شرکت آن‌ها از قهوه گرفت. او ارتباط خودش را با این شرکت ادامه داد و برای همکاری با آن‌ها اعلام آمادگی کرد. او بعد از گذشت یک سال، در سال ۱۹۸۲ به‌ عنوان مدیر بازاریابی فعالیت خودش را با این شرکت آغاز کرد.

شولتز در سفری که به میلان ایتالیا داشت، متوجه شد حدود ۲۰۰ هزار قهوه‌خانه در این کشور وجود دارد که عنصر مهمی از فرهنگ و جامعه‌ی ایتالیا را تشکیل می‌دهند. در این قهوه‌خانه‌ها نه‌تنها اسپرسوهای فوق‌‌العاده خوشمزه‌ای سرو می‌شد؛ بلکه مردم دور هم جمع می‌شدند و در مورد موضوعات مختلف باهم صحبت می‌کردند. او بعد از بازگشت از این سفر سعی کرد مؤسسان این شرکت را متقاعد کند که نوشیدنی‌هایی مانند اسپرسو را نیز به فروش دانه‌های قهوه اضافه کنند. برگ چای و ادویه از جمله‌ی دیگر محصولاتی بودند که مدتی به‌صورت آزمایشی در فروشگاه عرضه شدند. بعد از موفقیت این طرح، صاحبان این فروشگاه تمایلی نداشتند که وارد کسب‌و‌کار رستوران شوند. هاوارد شولتز که ناامید شده بود، تصمیم گرفت استارباکس را در سال ۱۹۸۵ ترک کند.

هاوارد شولتز به ۴۰۰ هزار دلار پول احتیاج داشت تا بتواند اولین مغازه‌ی خودش را باز کند. او این مقدار پول را در اختیار نداشت و همسرش نیز اولین فرزندشان را باردار بود. جری بالدوین و گوردون بوکر به او پیشنهاد کمک دادند. شولتز همچنین مبلغ ۱۰۰ هزار دلار از دکتری دریافت کرد که تحت تأثیر داستان او قرار گرفته بود و حاضر شد این مقدار پول را در مغازه‌ی او سرمایه‌گذاری کند. او در سال ۱۹۸۶ تمام پولی را که مورد نیازش بود، تأمین کرد و کافی‌شاپ خود را با نام ایل ژورناله افتتاح کرد. این کافی‌شاپ بستنی و قهوه به مشتری‌ها عرضه می‌کرد، چند جای نشستن داشت و موسیقی اپرایی که در پیش‌زمینه سالن پخش می‌شد، حال و هوای کافی‌شاپ‌های ایتالیا را برای مشتری‌ها بازسازی می‌کرد. ۲ سال بعد از این ماجرا، مؤسسان اصلی استارباکس تصمیم گرفتند بر تجارت دیگری تمرکز کنند و استارباکس را به مبلغ ۳.۸ میلیون دلار به هاوارد شولتز فروختند. شولتز استارباکس و کافی‌شاپ خودش را باهم ترکیب کرد و خیلی زود تعداد شعبات آن را گسترش داد.

او و همسرش در سال ۱۹۹۶ خیریه‌ای تأسیس کردند و به افراد بین ۱۶ تا ۲۴ سال که به مدرسه نمی‌روند و کار ندارند و همچنین قربانیان حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر کمک می‌کنند.

وضعیت فعلی برند استارباکس

استارباکس با شرکت‌های زیادی همکاری می‌کند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۰۶ شرکت اپل یک بخش سرگرمی به سایت آیتونز افزود و در آن موسیقی‌هایی برای فروش به کاربران عرضه کرد که مشابه آن‌ها در کافی‌شاپ‌های استارباکس پخش می‌شود. مشارکت در ساخت چند برنامه‌ی تلویزیونی و همکاری با شرکت پپسی برای بازاریابی و پخش محصولات، از جمله‌ی دیگر همکاری‌های این برند با برندهای بزرگ بازار هستند.

شرکت استارباکس تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۴ هزار و ۴۶۴ شعبه و ۲۳۸ هزار کارمند در سراسر جهان داشته است. در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۱۶، هاوارد شولتز اعلام کرد که در آوریل سال ۲۰۱۷ از سمت مدیرعامل استارباکس کناره‌گیری خواهد کرد و کوین جانسون تحت هدایت او اداره‌ی امور را به دست خواهد گرفت. در حال حاضر کوین جانسون مدیرعامل شرکت استارباکس است. این شرکت قصد دارد تعداد شعب خود را تا سال ۲۰۲۱ به ۳۷ هزار عدد برساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد